‘Wat doet Bries nou eigenlijk?’ We horen het vaak. En we doen ons best het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Maar het lukt niet altijd. Vandaar deze blog. We hebben er een studie van gemaakt: wat is Bries nou eigenlijk? Wat maakt Bries zo bijzonder? Zijn we een ongeleid projectiel? Zijn we in een organogram te vatten? We kwamen tot een conclusie: Bries is een amoebe. Een wat? Een amoebe!
Waarom een amoebe?
Een stukje transparantie naar de mensen toe, zou een politicus het kunnen noemen. Wij doen het vooral omdat we het zelf amper snappen. Hoe Bries werkt. Wat we wel weten, is dat Bries geen standaard organisatie is. Een schematische weergave als een organogram is gewoon niet te doen.
We kwamen tot de conclusie dat Bries een amoebe is. Waarom? Ten eerste is Bries een vrij levend organisme (dus niet de parasiet-variant). Ten tweede zou je kunnen zeggen dat Bries vrijwel elke vorm kan aannemen, als het zich daartoe geroepen voelt of de omgeving hem daartoe dwingt. Dit doet hij door het uitsteken van zogenaamde schijnvoetjes. De amoebe dankt zijn naam aan het Griekse amoibe, dat ‘verandering’ betekent. Bries ten voeten uit!
Voorbeeld
Bries is een VOF, maar ook een coöperatie. Die teamleden die je hier ziet staan, zijn dus deels zelfstandigen uit de coöperatie en deels werknemers van de VOF. De VOF heeft drie eigenaren (Jan Willem, Rik en Alexandra). Een aantal van de Brieswerknemers bleek zich dermate vaak met vormgeving, marketing en communicatie bezig te houden, dat we besloten daar een apart bedrijf van te maken: Mistral.
Nog een voorbeeld
Een van de mede-eigenaren van Bries dook een paar jaar geleden in een ondernemersavontuur on the side: fietscafé Spaak. Ook maakte hij een doorstart met een bedrijf, dat gespecialiseerd was in aanbestedingen. Inmiddels is Corus Advies hét bureau voor het winnen van maatschappelijke aanbestedingen. We laten het hier even bij (want nee, dit was nog niet alles).
Herken je de amoebe? Het lijkt misschien meer een koffievlek. Dat zou ook een prima vergelijking zijn, ware het niet dat koffie geen eencellig organisme is en het te onderhevig is aan zwaartekracht.
I-M-P-A-C-T, find out what it means to me
Als we kijken naar Bries, is er één duidelijke omschrijving die klopt en altijd voldoet: maatschappelijke impact is ons bestaansrecht. We volgen de weg naar impact en als dit betekent dat we een nieuwe onderneming moeten oprichten, een ander projectteam moeten samenstellen, een event moeten organiseren, ons moeten afsplitsen, of afscheid moeten nemen van iemand, dan doen we dit.
Impact is de stip op onze horizon. Aan de hand daarvan worden keuzes gemaakt en, een leuke conclusie voor onszelf, dat werkt tot nu toe erg goed!
Belang en verstrengeling
De Briesfamilie (als we het toch over DNA hebben) is aan het groeien. We merken dat steeds meer mensen zich met onze manier van ondernemen identificeren en aansluiten. De cirkel groeit dus, maar we werken ook nog vaak met dezelfde mensen samen. Het kan zijn dat we een opdracht krijgen via Bries’ers die al een ‘ingang’ hebben bij een organisatie of gemeente.
Hierdoor lijkt er voor buitenstaanders sprake te zijn van belangenverstrengeling. Hoewel we dat snappen, leggen we graag uit dat we niets liever doen dan juist met níeuwe mensen en partijen, die maatschappelijke impact ook hoog in het vaandel hebben staan, samenwerken.
Als dat doel duidelijk is, is belangenverstrengeling dus ook een verkeerde term. De belangen zijn namelijk precies hetzelfde: impact maken, versnellen of vergroten (wil je een goed voorbeeld van belangenverstrengeling? Dan moet je bij Arjen Lubach zijn).
Als een pudding
De manier waarop we werken maakt dus dat we het best te omschrijven zijn als een amoebe. Zo is er amper hiërarchie te ontdekken. Niemand weet waar de volgende beweging ontstaat en wie de hele meute mee naar links trekt. Maar als daar de impact is, beweegt de meute mee. Om je een idee te geven: zo beweegt een amoebe.
Wat werkt, dat werkt
Er is dus al met al een heel aantal mensen aangesloten bij Bries, met ieder hun relevante achtergrond, expertise en talenten. Samen maken we van projecten als de Groningse Ondernemers Challenge, Welkom in de Buurt, Social Impact Day Noord en Windkracht 5 een succes.
Hokjes
Of het nu duidelijker is, kunnen we alleen maar hopen. Mocht je het idee hebben dat je het snapt, kunnen we je troosten: het is waarschijnlijk nu allemaal alweer anders. Het enige dat we kunnen garanderen, is dat we blijven voortbewegen in de richting van impact. Dat is het enige hokje waar Bries in te plaatsen valt.
Zie het maar zo: wind kun je ook niet vangen, maar geeft wel energie!
Wilde je ontdekken of Bries bij jou past, en weet je dat nu nog steeds niet? Of weet je het nu zeker? We gaan er graag met je over in gesprek. Je vindt onze contactgegevens op de teampagina.
Meer lezen over organisch groeien? Lees de blog van Jan Willem!