Groningse Ondernemers Challenge
Sociaal ondernemen, MVO, betekenisvolle economie: we kunnen er niet meer omheen. Groningen loopt in zoveel dingen voorop: waarom niet in maatschappelijke betrokkenheid bij ondernemers? In samenwerking met de gemeente Groningen en de Groningse Uitdaging ontwikkelden we in 2017 de Groningse Ondernemers Challenge. We vroegen Groningse ondernemers na te denken over wat zij kunnen doen om hun maatschappelijke steentje bij te dragen. Het bijzondere van deze Challenge: we hielpen de deelnemende ondernemers hun goede ideeën voor maatschappelijke impact te realiseren, doormiddel van microkredieten, marketing en ondernemerscoaching.
Bij het ontwikkelen van het programma hanteerden we drie principes: olievlek, laagdrempeligheid en gelijkwaardigheid. Bovendien hebben we een objectieve methode ontwikkeld om alle plannen te beoordelen en rangschikken op relevante criteria: impact, draagvlak, ondernemend, schaalbaar, nieuw.
Anders gezegd wilden we een beweging op gang brengen die verder zou reiken dan de duur van ons project; mochten moeilijke procedures en lange wachttijden geen drempel vormen om in actie te komen; en mocht ‘een ander helpen’ geen top-down-gebaar zijn dat – hoe goed bedoeld ook – ongelijkheid schept of vergroot.
Grofweg waren dit de onderdelen van de Challenge: inschrijvingsperiode, beoordeling plannen, deadline definitieve plannen, promotieperiode met maatschappelijke marketing, stemmen werven, sluiting stemperiode, stemmentelling, uitslag en finale.
Inmiddels zijn we gestart met de derde editie van de Sociale Groningse Ondernemers Challenge en proberen we een brug te slaan tussen uitdagingen van de gemeente in het sociaal domein en (sociaal) gedreven ondernemers met een innovatief plan.